
Assam Times
assamtimes.org

LATEST NEWS

Unceremonious departure of a popular Assamese weekly

Nava Thakuria · 12:13, 11 Jan 2026 · 39152 views · 5 min read

Assam Times — assamtimes.org

Page 1 of 5

http://127.0.0.1:3002/category/Latest%20News
http://127.0.0.1:3002/author/Nava%20Thakuria


Assam Times — assamtimes.org

Page 2 of 5



Amid an existential crisis in the Guwahati-based Assam Tribune group of

newspapers, which worsened after the Covid-19 pandemic, a popular

Assamese weekly newspaper lost its publication in the latter part of 2025.

Asom Bani, once a mainstream weekly for Assamese readers for decades,

stopped hitting the stands from September last year, as the management lost

interest in continuing its printing every Friday. Even though the seven-

decade-old Assamese-language weekly was lost from the media market, the

management did not make any statement about Asom Bani’s fate. Prior to its

departure, the weekly was merged with Dainik Asom, an acclaimed Assamese

daily from the prestigious media house, as its Friday supplement.

Once edited by prominent Assamese journalist-authors namely Satish

Chandra Kakati, Tilak Hazarika, Phani Talukdar, Nirod Chowdhury, Homen

Bargohain, and Chandraprasad Shaikia, the weekly had Dilip Chandan as its

last editor, who served Asom Bani for nearly three decades. Launched on 1

July 1955 by legendary Assamese entrepreneur Radha Govinda Baruah, the

weekly witnessed and reported various important socio-political

developments, including the Assamese-medium (instruction in schools)

movement, the Assam anti-influx agitation, the abrupt rise of separatist-

influenced insurgency, social unrest, the emergence of regional politics, and

its diminishing popularity, with all sincerity to the indigenous population.

As the pandemic severely affected the circulation of all newspapers published

by the Assam Tribune group, the subsequent impact was observed in

shrinking advertisement revenues from commercial entities. Like many

other media institutions across India, the Assam Tribune group also faced a

severe financial crisis, which started reflecting in irregular salary

disbursements to employees, including working journalists. The employees’

union came out in public with various difficulties, including unpaid dues

meant for retired employees. The union leaders also made allegations that

the group was not receiving a huge amount of money from the State

Information and Public Relations Directorate against published

advertisements.

Assam Times — assamtimes.org

Page 3 of 5



Soon, rumours spread over the probable sale of the entire media group to

another city-based television house. However, the Assam Tribune

management strongly denied this, terming the reports as false portrayals. In

an official statement, the management assured its firm commitment “to its

editorial independence, journalistic integrity, and continued services to its

readers, advertisers, and stakeholders”. The management even urged all

concerned to “disregard such baseless speculation and refrain from

spreading misinformation”. Needless to mention, its primary news outlet,

The Assam Tribune, which came into being on 4 August 1939 (with

Lakshminath Phukan as its first editor), continues to be the highest-

circulated English daily in the north-eastern region.

But assurances of the management led by Prafulla Govinda Baruah (second

son of R.G. Baruah, who died on 14 December at the age of 93) did not prevent

the handing over of the responsibility of Dainik Asom, now over six decades

old, to a different media group owned by young entrepreneur Kishor Borah,

who runs the Assamese satellite news channel ND24. The deal was made

public on 17 September last year, following which the new management took

responsibility for publishing Dainik Asom, but did not prefer to take care of

Asom Bani (which had already ceased to be an independent publication). As a

supplement of Dainik Asom, the weekly hit the stands on 12 September 2025

for the last time.

The new management of Dainik Asom did not absorb all engaged media

employees, and on a single day, on 18 September, over 70 employees (many of

whom were enjoying extended tenures with a monthly lump-sum payment)

lost their jobs. The Assam Tribune management assured them of all legal

dues within a few weeks, but this did not materialise. Having no other

options, they approached the labour court demanding their dues, which

seemingly amount to around rupees six crores altogether. It is unfortunate

that the media house, which was India’s first institution to implement the

recommendations of the statutory Majithia Wage Board in 2010, has now

taken the route of escapism by avoiding legal payments to retired employees.

Assam Times — assamtimes.org

Page 4 of 5



Media observers believe that the Tribune house usually maintained its

credibility while disseminating information, editorial viewpoints, and other

articles, but in recent times, the same principles were largely compromised.

Its prime mover (The Assam Tribune) lavishly supported the anti–

Citizenship Amendment Act movement that broke out in 2019, where it

provided huge space to the public uprising that denounced the Union

government’s initiative to politically support persecuted Hindu, Sikh,

Buddhist, and Christian families coming from Pakistan, Afghanistan, and

Bangladesh to India. The chaos engulfed the Brahmaputra Valley of Assam

for weeks, with the narrative that the new citizenship law would discredit the

Assam Accord (signed in 1985 to culminate the six-year-long anti-foreigner

agitation).

Moreover, the people of Assam remember when the newspaper produced a

series of voluminous reports on the backdrop of a city press club election

with little credibility, where the editorial focus was exposed as biased,

unprofessional, and marred by character assassinations of a particular press

club official, putting its integrity at stake. The present financial status of the

Assam Tribune group remains pathetic, but it was not entirely orchestrated

by the pandemic alone. Rather, the situation was made more complicated by a

section of arrogant media professionals who enjoyed all due benefits only to

create disorder within the media house, where, shockingly, the management

turned out to be a mute spectator.

Nava Thakuria

Senior journalist based in Guwahati.

Original URL: https://assamtimes.org/article/unceremonious-departure-of-a-popular-assamese-weekly-23648 |
Published: 11 January 2026 | © 2026 Assam Times

Assam Times — assamtimes.org

Page 5 of 5

http://127.0.0.1:3002/author/Nava%20Thakuria

